Съдържание

Статии

Милка Христова: С опитите за узаконяване на билета от 1,60 лева мнозинството в СОС цели да осигури 20-те милиона, липсващи на ЦГМ

Милка Христова, заместник-председател на СОС от "БСП Лява България", в разговор с Деница Гацинска в предаването "Какво работят за София софийските избраници?" в ефира на Радио К2, заяви позиции по следните теми:

За опита на Столична община да приеме нова наредба за транспорта в София:

"Има ли анализ транспортната политика с колко ще намали трафика в столицата и ще доведе ли до подобряване на чистота на въздуха?", попита водещата Деница Гацинска. Милка Христова отговори, че Столична община е публикувала на сайта си проект за изцяло нова наредба за транспорта в София при условие, че общинските съветници от БСП са внесли доклад с искания за изменение. Тя обясни, че от Столична община са промотирали два нови превозни документи във връзка с борбата със замърсяването на атмосферния въздух – зелен билет и бял билет, като последният все още не е тестван. Те не са част от действащата наредба, като по този начин на практика се явяват незаконни. Общинският съветник обясни също така, че от БСП са предложили и безплатен транспорт до Витоша, възстановяване на картата за две наземни линии, както и картата метро плюс, като тези предложения ще направят градския транспорт по-достъпен и икономичен, както и по-ефективен. Милка Христова заяви, че от „БСП-лява България” са убедени, че единственият начин за борба със засиления трафик и замърсяването на въздуха е превръщането на градския транспорт в предпочитана алтернатива пред личните автомобили. Взетите до момента мерки от Столична община обаче не са довели до това нещо.

Милка Христова заяви, че според нея и нейните колеги новата наредба на Столична община за транспорта всъщност е опит да се заобиколи делото във Върховния административен съд, което ще се състои на 25 април, във връзка с решението на СГС да отмени решението за увеличаване на цената на билета от 1 лев на 1,6 лева. „Целта на занаятието е много прозрачна – с приемането на новата наредба, което мнозинството в СОС водено от ГЕРБ ще се опита да направи преди 25 април, на практика старата наредба ще бъде отменена и делото във ВАС ще стане безпредметно, при което съвсем безболезнено цената от 1,6 ще бъде санирана!”, категорична бе Христова. Тя добави, че в новата наредба вече ясно се казва, че целта на увеличението на цената е да се съберат между 16 и 20 милиона, които са в дефицит на транспортната задача и ще се използват за осъществяване на транспорта. Според БСП това е неприемливо, защото покачването на цената на билета на 1,6 лева не само, че е било икономически неоправдано, но е довело до засилване на транспортния трафик, в голяма степен и до по-голяма замърсеност на въздуха. Според заместник-председателя на СОС аргументите, че се изменят съществено обществените отношения и затова трябва да се въведе нова наредба, са несъстоятелни. Всъщност има срок от 2 години за изграждане на тикет-системата, никой още не е видял предложенията на участниците и никой не знам как точно ще изглеждат билетите и на какъв принцип ще са.

"Първоначално цената на тикет-системата беше 8 милиона лева, а последно нейната цена достигаше над 60 милиона лева. Защо се случва това?", попита водещата Деница Гацинска. Милка Христова отговори, че този въпрос трябва да бъде отправен към ЦГМ. Тя продължи, че заплащането на тази нова система няма как да стане без увеличаването на цената на превозните документи и новата наредба е разглеждана точно в такъв аспект. "Опитът да се узакони билетчето от 1,6 е всъщност опит да се осигурят 20-те милиона, липсващи на ЦГМ, в това число да се изплаща и тикет-системата, която се надяваме, че щом е толкова скъпа, поне ще бъде ефикасна. Но преди да сме я видели е безумие да я вкарваме като елемент в наредба!", категорична бе Милка Христова.

За предложението горенето на боклук да се извършва в ТЕЦ "София":

"БСП се противопостави на това предложение, каква е алтернативата?", попита водещата Деница Гацинска. Милка Христова отговори, че доколкото изграждането на ердееф инсталацията е задължителен трети елемент от интегрирания проект на Столична община за управление на отпадъците, е ясно, че при нереализирането на един проект се търпят много сериозни финансови санкции. Затова от БСП смятат, че ердееф трябва да се осъществи, но начинът, по който в момента се оползотворява ердеефа не е нито икономически изгоден, нито екологично съобразен. От БСП обаче категорично не са съгласни това да се случва в ТЕЦ "София". При едно такова изгаряне няма гаранции, че екологичните изисквания ще бъдат спазени. Затова е по-добре мястото на инсталацията да бъде изградено до село Яна, където се произвежда и самият ердееф. "Ние казваме – да, инсталация е необходима, но тя трябва да бъде на друго място в близост до завода. Що се отнася до оползотворяването на крайния продукт от изгарянето на ердеефа – топлинна енергия или електроенергия – има вариант за нейното оползотворяване и разчетите показват, че изграждането на топлопровод от инсталацията до съществуващата топлопреносна мрежа би струвало не повече от 10-15 милиона, тоест толкова, колкото за една година Столична община плаща да се транспортира ердеефа до циментовите заводи!", завърши Милка Христова.

Странична лента